2012. október 7., vasárnap

Rozsos zsemle

 Egy kísérlet roppant jól sikerült eredményei lettek ezek a kis zsemlécskék. Ugyanis vendégünk érkezett és mivel a megsütött, szintén kísérleti kenyér mennyiségét kevésnek találtam, gondoltam, egy életem, egy halálom, én még gyúrok be egy rozskenyeret. Aztán elmentem dolgozni, még itthon is tettem- vettem, s a kenyér szépen ráérősen kelt. Átgyúrtam, megformáztam és ekkor jött az ötlet: tulajdonképpen lehetnének ezek a vacsorához friss zsemlék, hiszen kenyér úgyis van. A gondolatot tett követte, s mire megérkezett a vendég, már a zsemlék kihűlve illatoztak a vacsoraasztalon. Igen nagy tetszés arattak, mert csak úgy magában fogyasztottuk, pillanatnyi éhünk csillapítására. Ez már bekerül a családi recepttárba és állandó vendég lesz nálunk az asztalon.


Hozzávalók:

250 g öregtészta
500 g teljeskiőrlésű rozsliszt
500 g simaliszt
20 g élesztő
1 ek só
kb. 500 ml víz

2 ek olaj

Kimérjük a hozzávalókat. Az élesztőt elkeverjük 100 ml hideg vízben, a lisztekhez adjuk, hozzáadjuk a sót és lassan adagolva a vizet (az elején 200 - 200 ml-t adok a tésztához, azután már csak 100 ml-ként, mert az öregtészta is nedves) összeállítjuk a tésztát. Ha már egynemű és jól gyúrható, ruganyos tésztát kaptunk, dagasztjuk egy kicsit. 1 ek olajat kiöntünk a munkalapra vagy hozzáadjuk a dagasztógép üstjében kavargó tésztához. Szép fényesre gyúrjuk a kenyerünket. Kicsit pihentetjük, és megismételjük a folyamatot. Ezután letakarva a duplájára kelesztjük a tésztánkat. Ez kb. 2 órahosszát jelent. Én 1 óra múlva mindig átgyúrom alaposan és utána kelesztem készre.
Ha megkelt, most már csak kilapogatjuk a tésztánkat egy nagy nudlit sodrunk belőle és megkísérlünk egyforma darabokat levágni. Lehet mérni is, akkor érdemes 100 g-os adagokat szelni. Megformázzuk, két kezünk között, mint a fasírozottat, szép kerekre és nem túl szorosan, de egymás mellé rakjuk a zsemléket. A lényege, hogy sülés közben összenőjenek, egymást melegítve, párolva, ne száradjanak ki, de ropogósra süljenek. Tetejüket lekenjük vízzel és megszórjuk magvakkal. Egy másik passzoló tepsivel letakarjuk. Ismét duplájára kelesztjük. Közben a sütőt előmelegítjük 250C fokra. Ezen a hőmérsékleten sütjük a zsemléket 45 percig, letakarva. Majd megnézzük és ha kell még 230C fokon pirítjuk kicsit. 




JÓ ÉTVÁGYAT!

8 megjegyzés:

  1. Látszik milyen levegős a tésztája,nagyon szépek lettek:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon levegős, de a fajtájából adódóan nehezebb tésztájú. Viszont roppant finom a többszöri gyúrás miatt.

      Törlés
  2. Nagyon klassz:) Nálunk is többnyire rozsos vagy teljeskiőrlésű kenyerek, péksütik készülnek, én nagyon szeretem és a rozsliszt nagyon egészséges is, tele van rosttal:)Mióta elkezdődött a suli, nekem is szinte minden nap kell valamit sütnöm, de nem bánom:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát nálunk is ez a helyzet. A két pasi nagyon viszi a dolgokat. :-)) De én sem bánom. Kiélhetem a kreativitásomat. ;-D

      Törlés
  3. Nagyon szépek, kívül-belül! :) Csak úgy simán, egy kis vajjal megkenve el is fogadnék egyet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha hiszed, ha nem Hankka, a sógorom, merthogy neki készült igazából a zsemle, csak úgy ette, magában. Reggelire, vacsorára, ozsonnának. ;-))

      Törlés
  4. Gondolom a vendégek örömmel fogyasztották a friss zsemléket.. nagyon guszták!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miazhogy! Mint egy kalácsot, de vajjal, sonkával is nagyon finom volt. Van már ötletem, hogyan fog kinézni a következő zsemlém. :-))

      Törlés