2012. június 30., szombat

Zölddió likőr

Mivel a hársfavirágról lemaradtam, mint Mari néne a hatos villamosról, és nem készült sem szörp, sem köhögés elleni szirup, nem volt más választásom, zöld dió likőrt kellett készítenem. Pont jól sikerült az időzítés. Fa is van kint a telken, gondoltam, ez nem jelenthet akadályt. Megfelelő vodkát is kaptam, no diószedésre fel, a strandolás után. Akkora pechet, mint amekkora engem ért, nehéz lenne még kitalálni is. A három fából egyiken sem volt szép dió, mind barna foltos, valószínű a jégveréstől. Valamint olyan magasságokban, hogy még létrával sem tudtuk elérni. Pedig nem egy kettes állóval próbálkoztunk. De ha már a vodka megvan (nem mintha nem fogyna el idővel), szuper recepteket találtam, valamint még üveget is a pincében. Hát elindultam a hegyen diófát keresni. Találtam is a szomszédos telkek egyikén egy szép példányt. Nem művelik a kertet, és a fa a kerítésen kívül áll. Az ágai a földig hajoltak, ami  a fő, csodaszép diók mosolyogtak rám az ágairól. Mivel kötőtűvel simán át tudtam szúrni őket, elég zsengének bizonyultak. Nosza, le is szedtem, amit elértem. Viszont nem volt elég, amikor is észrevettem a kertben egy kisebb fát. Gyönyörű nagy szemekkel, és rengeteg csalánnal körbevéve. De ez sem tudott engem eltántorítani. Összecsípte a lábam, a mellkasomig ért, de leszedtem a kellő mennyiséget és nagy boldogan jöttünk haza. Ahogy hazaértünk, akkora vihar kerekedett, hogy a teraszon álló, legalább 20 kilós tujámat, cserepestől felborította. Alig bírtam biztonságba helyezni a több növényemet. Ezek után nekiláttam a likőrkészítésnek. Csak a kezdeteket tudom megmutatni, de terveim között szerepel, hogy folyamatában mindig pár képpel bővítem a fejlődést. És helyzetjelentést készítek az ízhatásról is.

Ahogy ígértem, folymatábra, likőrből:

Frissen bekészítve, kétféle módon


2 naposan, színekkel
1 hét elteltével, szép sötéten
Akkor arról is regélnék kicsit miért is nem egyforma a két üveg tartalma. Mert nem tudtam dönteni, kinek a receptjét is válasszam: Makkáét vagy Szepykéét. És találtam a pincében két 1,5 literes üveget. Kicsit a szám ízére igazítottam a recepteket és várom a végkifejletet!

Makka féle likőr frissen eltéve
Makka féle likőr 2 naposan



















Makka fél elikőr 1 hetes korában, itt még kilátszanak a diók
 Először jöjjön Makka receptje, akinél a zöld diók egy fűszeres cukros alkoholban áznak.

Hozzávalók:

15-20 szem zöld dió
7 dl vodka 37,5 %
350 g cukor
1/2 rúd fahéj
5 db szegfűszeg
5 db szegfűbors
1/2 citrom sárga, de csak a sárga héja
1/2 rúg vanília felhasítva

A diókat megmossuk, gumikesztyűt húzunk, hogy a kezünk ne emlékeztessen minket egy kódexmásolóéra, mert a zöld dió nagyon fog, hiszen ebből készül a diópác, amivel gimiben a rajzórán betűket formáztunk.
Negyedekre vágjuk a diókat és egy zárható üvegbe tesszük. Rászórjuk a cukrot, hozzáadjuk a fűszereket és felöntjük az alkohollal. Összerázogatjuk és Makka szerint szeptember 22-ig, néha megrázogatva pihenni hagyjuk. Ha fogyna az elkohol, nem azért mert ivás által, de párolog, készítsünk 300 ml vízből és 500 g cukorból szirupot és azzal pótoljuk az elpárolgott folyadékot, hogy mindig elfedje a diókat. Az idő letelte után leszűrjük a párlatunkat és csinos üvegekbe töltjük és karácsonyig sötét helyen érleljük, már ha van türelmünk kivárni.
A leszűrt fűszeres diót felönthetjük borral és így vermutot készíthetünk.

Szepyke alkoholos diói frissiben
2 napos korukban



















1 hetes korára már megtette az 50%-os vodka  a hatását, a diók szinte nem is látszanak
Szepykénél először a diók 1 hónapig áznak az alkoholban és csak utána kerül bele a sok finom fűszer. Ezekkel is eltölt 30 napot Majd egy sziruppal elegyedik és szintén várja a karácsonyt.

Hozzávalók:

15-20 szem zöld dió
7 dl 50 % vodka

1 rúd fahéj
1 rűd vanília
1 db szerecsendió
2 db csillagánizs
5 szem szegfűszeg

350 g cukor
200 ml víz

A diót a fent leírtak szerint feldaraboljuk és leöntjük az alkohollal. 1 hónapig a konyhapulton érleljük , néha megrázogatjuk. Ezután leszűrjük, hozzáadjuk a fűszereket, ezekkel is érleljük, rázogatjuk 1 hónapig, Utána gézlapon átszűrjük. A cukorból és vízből szirupot készítünk, kihűtjük Összekeverjük az alkohollal és üvegekbe töltve ezeket is elfelejtjük karácsonyig, már ha tudjuk.

Íme a végeredmény, mert sikeresen eldugtam karácsonyig. ;-D Érdemes várni a kóstolással!



10 megjegyzés:

  1. Most már nekem is kell csinálnom! Mese nincs, csak halogattam idáig!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor fel a fára Anikó!Jobb, mint meszelni! ;-))

      Törlés
  2. Jajj ez nagyon finom lehet! Nem semmi vihar volt felétek akkor! Én is tartok tőle nagyon,amilyen hőség uralkodik most felénk,hogy itt is mi lesz majd ha jön a lehülés!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem csak lehűlés és alapos eső jut el Hozzátok! A likőrről majd csak 2-3 hónap múlva tudok mit mondani, de az biztos, hogy nagyon finom lesz. Már most érezni az aromákat, ha leveszem a tetőt. :-))

      Törlés
  3. Diófát még messziről sem láttam errefelé, sajna. Még ilyen likőrt sem ittam ugyan soha, de nagyon kíváncsi lennék rá, érdekes lehet. Kíváncsi vagyok melyik lesz a finomabb:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát lehet az az éghajlat már sok egy diófának. No de sebaj. Ha errefelé jársz, Magad döntheted el, Neked melyik ízlik jobban és azt elkészítem Nektek a következő évben! Áll az alku? :-))

      Törlés
  4. De szép színe van! Bevallom, én még ennek készítéséről nem is hallottam... Tetszik. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most van csak igazán jó színe, így párnaposan. És nagyon finom az íze a cukrosnak, kicsit belenyaltam. A másik is jó lesz. Nem likőrke, inkább fűszeres, nekem amolyan Jägermeisternek tűnik.

      Törlés
  5. Szia, már eltelt több mint 1o év, mire ezt a bejegyzést olvasom. Most szedtem zöld diót :). A kérdésem az: melyik változat lett a finomabb? mert olyant is olvastam, ahol a diót előtte 1o napig ki kell áztatni....és jól jönne első kézből származó infó.....előre is köszi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A zölddió befőtthöz kell áztatni 10 napig akár 2 hétig is, napjában egyszer, de inkább kétszer cserélve a vizet rajta. Itt a likőrnél még kell is az a kesernyés íz az alkoholhoz.

      Törlés