2012. november 8., csütörtök

Kovász készítése

Nem szentírás, én így készítettem el. Azóta etetgetem. Való igaz, hogy érettebb korában sokkal jobban dolgozik, nekem kb. 2 hetesen érte el azt a fokot, amikor már szemnek és szájnak élvezhető kenyeret sikerült készítenem. Mostanra, mikor is két sütés között a hűtőben pihen a kovász, beérett, bármikor elővehetem, felszaporíthatom és már készülhet is a kenyér.

1. nap

4 ek teljeskiőrlésű liszt
50 ml víz

E kettőt lekeverjük, egy lágy tésztát kell kapnunk. Végig teljeskiőrlésű liszttel dolgozunk, hogy az erjedés jobban megindulhasson, mert ebben a lisztben megtalálható a gabona minden alkotóeleme. A későbbiekben már szaporíthatjuk a kovászunkat kenyérliszttel is.

2. nap

Nem csinálunk semmit, csak hagyjuk érni a tésztát. Ekkorra már láthatóak lehetnek az erjedés jelei, de ez nem feltétel.

3. nap

2 ek liszt
4 ek víz

A kovászalapunk szépen elkezd erjedni, de még inkább csak liszt illata van.
Először a kovászalapot elkeverjük a vízzel, majd a liszttel.

4. nap

2 ek víz
2 ek liszt

Ekkorra már szagában is emlékeztet a "kotyvalékunk" kovászra. Savanykás, de nem büdös. Ismételten elkeverjük a kovászunkat a vízzel és a liszttel.

5. nap

100 g víz
100 g liszt

Most megszaporítjuk a kovászunkat és elkeverjük a vízzel, majd a liszttel.

6.nap

A kovászunk tulajdonképpen készen áll a sütésre. Persze ne várjunk még tőle nagy eredményt. Ha ki bírjuk várni, érleljük még pár napot, úgy, hogy naponta átkeverjük és hagyjuk felfutni.

Felfuttatott új kovász, ez most megy e hűtőbe érni




 Felfuttatott régi kovász, sütésre készen:



Ezután már bármikor süthetünk vele kenyeret.
Kiveszünk a kovászból 200 ml-t , azt felszaporítjuk 100 g vízzel és 100 g liszttel, hagyjuk felfutni (pl. éjszaka), utána süthetünk vele. A megmaradt kovászt tárolhatjuk a hűtőben. Ha a tetején folyadék képződne, azt öntsük le és utána a fenti módon szaporítsuk meg.

Másik módszerem:  a kovászt eleve annyi vízzel és liszttel szaporítjuk fel, hogy legközelebb csak ki kelljen mérni a megfelelő mennyiséget (általában az arány: 1 kg liszt = 400 g kovász) és a maradék kovászt szaporítjuk meg ismét 200 g vízzel és 200 g liszttel, majd ezt érleljük és tesszük el a következő sütésig.
Azt tapasztaltam, hogy így pihentebb kovásszal a kenyér gyorsabban kel. A hűtőben való tárolás esetén csak leöntöm róla a folyadékot és már használható is.

Kovásszal készült:

Kovászos fehér kenyér
Kovászos kenyér
Kovászos kenyér kemencében
Kovászos rozskenyér

46 megjegyzés:

  1. Látszik milyen szépen megért a kovász! Irigyellek kitartásodért!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Anikóm! Megérte, hamarosan jön a koronája a munkámnak. :-)

      Törlés
  2. Én képtelen vagyok napokat várni rá... De biztos jó dolog, illet tuti, mert látom nálad a végeredményeket... Egyszer rászánom magam! :o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajrá Kriszti! Tudod mit! Viszek haza kovászt karácsonykor és elküldöm nagybátyámmal, úgyis egy városban laktok. Akkor már csak nevelgetned kell sütés előtt, a mag meg ott marad mindig. Hacsak addigra rá nem szánod Magad egy kis kísérletezésre. :-))

      Törlés
  3. Szuper, hogy ezt leírtátok, de ezután hogyan készítsem el a kenyeret? Mennyi liszthez, mennyi kovász kell, és meddig kell keleszteni a tésztát...?!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik a recept! Igazság szerint a kenyerek receptjeiben hivatkozok a kovászra, de fordítva is hasznos, így most odabiggyesztem az aljára, mely receptek készültek természetes kovásszal. :-))

      Törlés
  4. Szia Gionetta!
    Elkészítettem (készítem) a kovászt, és az lenne a kérdésem, hogy a 6. nap után, amikor még érlelem pár napig, akkor hűtőbe tegyem, vagy maradhat szobahőmérsékleten? illetve mennyire kell lezárni a tároló edényt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves NewMan!
      Nagyon örülök, hogy elkészítetted a kovászt. Nálam is áll egy csodás darab a hűtőben. Ha nincs nagy meleg a konyhában, maradhat kint, de be is teheted a hűtőbe. Nem kell lezártnak lennie az üvegnek. Elég, ha csak teteje van, hogy ne tudják meglátogatni bogarak, mert nagyon szeretik ám!
      Nem tudom mennyi lisztből szeretnéd a kenyeret készíteni, de ha 1 kilóból, szaporítsd meg a kovászt még 100 g liszttel és 100 g vízzel és ezt hagyd pár napig érni. Amikor kivetted a kellő mennyiségű kovászt, 400 g, szaporítsd meg ismét 200 g vízzel és ugyanennyi liszttel, futtasd fel és ezt használd a következő kenyérhez vízzel keverve. Ekkor már nem kell előtte felfuttatni. Erre csak most jöttem nemrég rá. :-))
      Ha kedved van, írd meg, hogyan sikerült a kenyered! :-))

      Törlés
  5. Köszönöm szépen a gyors választ :)
    Éppen tegnap volt a 6. nap, és mivel azt írtad, hogy jobb ha utána még hagyjuk érni, ezért úgy gondoltam még adok neki egy kis időt. Első próbálkozásra szerintem sokkal kevesebb lisztel fogok sütni, mert először szeretném megtalálni a tökéletes arányokat :)
    Amúgy Te milyen lisztből készíted a kenyeret? teljes kiőrlésű, vagy sima búzaliszt, esetleg rozsos, vagy valami keverék?
    A kész kenyérről mindenképp be fogok számolni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, 2-3 nap nagyon jót tesz a kovásznak. Ha kevesebb liszttel kezdenéd, ajánlom hogy fél kilót mérj ki, ehhez 200 g kovász kell. Én Nagyi titkával kezdenék, azaz búza kenyérliszttel. Avval a leglátványosabb a kelés és sikert is garantál. Ha ráéreztél a víz-liszt arányra, már minden liszttel bátran kísérletezhetsz. Nemrégiben egy rozs- graham- teljes tönköly- simaliszt keveréket (természetesen frissen keverve, általam:)) sütöttem magvakkal. Olyan zamatos kenyér lett, hogy csak na. :-))
      Még valami: a kovászt sütés előtt keverd el 150 ml vízzel és azt add a liszthez, majd ahogy dolgozod össze, adagold apránként a vizet, amíg rugalmas nem lesz, nehogy sok legyen a végén. De szerintem 200 ml-nél több vizet nem nagyon vesz fel a liszt, hacsak nem nagyon száraz a hosszas tárolás miatt. Nem baj, ha kicsit morzsalékos amikor összeáll. Hagyd 10 percet pihenni és csak utána gyúrd össze és dagaszd meg a munkafelületen.
      Jó munkát kívánok! :-))

      Törlés
  6. Köszönöm a tanácsokat, a jövő héten meg is fogom sütni, és majd elmesélem hogy sikerült :)

    VálaszTörlés
  7. Szia Gionetta!
    Sanyí vagyok. féltávhoz érkezett életem első kovásza, most 7 napos. viszont úgy érzem elég cseppfolyós. ha összekeverem 1-2 óra múlva majdnem 1 cm-es víz lesz a tetején. ez normális? sűrítsem v maradhat így. köszi a választ
    üdv s

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Sanyi!
      egy próbát megér, hogy besűrítsd a kovászt. Keved össze villával a meglévő kovászt és sűrítsd be annyi liszttel, hogy nokedlinél kicsit lágyabb tésztát kapj. Után futtasd fel. Ha nem habosodna, akkor rossz hírem van, tönkrement a kovászod, újat kell készítened. Sok sikert! Várom az eredményed! :)

      Törlés
  8. nokedlinél? még villám sincs de nem gond megoldjuk. összekevertem és habos lötyi lett, "beporoztam" még 1 kicsit, érdeklődve várom mit hoz a holnap.. kösz a helpet majd jelentek
    üdv s

    VálaszTörlés
  9. Kedves Gionetta!
    Köszönöm szépen a kovász receptjét!
    A leírásod alapján elkészítettem, és - annak ellenére, hogy BL55 finomlisztből készítettem, - nagyszerűen sikerült!
    Pali.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Pali!
      Nagy örömömre szolgál, hogy siker koronázta a munkád! Azóta próbaképpen már én is készítettem különböző lisztekből kovászt, még rozsosat is és mind remekül sikerült és dolgozott utána. Használd továbbra is egészséggel! :-))

      Törlés
  10. Kedves Gionetta!
    5 napos a leírásod alapján elkészített kovászom. Tegnap már gyönyörű buborékok keletkeztek rajta és az illata is kellemes. Teljes kiőrlésű rozslisztől készítettem. Használhatom ezt búzakenyérhez vagy inkább 50-50% búza-rozskenyeret készítsek belőle? Valahol azt olvastam hogy rozskenyérhez rozskovász búzakenyérhez búzakovász szükséges.
    Válaszodat előre is köszönöm:
    Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit!
      Örülök, hogy sikerült a kovászod! Én a rozskenyeret is búzakovásszal szoktam csinálni. Szerintem nem lesz gond, a búzakenyered kicsit ugyan pöttyös lesz a teljeskiőrlésű liszttől, de annyi baj legyen. HA van kedved, küldj képet a kenyérről. Szívesen felteszem a blogra! :-))

      Törlés
  11. Kedves Gionetta,
    En eddig elesztos kenyeret csinaltam kenyersuto geppel. Azt szeretnem kerdezni hogy kovaszos kenyeret lehet-e kenyersutovel kesziteni?
    Szaffy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs tapasztalatom kenyérsütőgéppel, de úgy gondolom, hogy megdagasztani mindenképpen lehet vele. Viszont a kelesztési idő kovászos kenyér esetén sokkal hosszabb, mint élesztősnél, így lehet nem tudod megkeleszteni eléggé. Szerintem géppel dagasztani és utána egy tálban keleszteni és sütőben sütni - ez működik. Ha van kedved számolj be róla, hogyan sikerült a kenyérsütőgépes kovászos kenyér! :-))

      Törlés
  12. Szia!

    Most kezdtem el, befőttes üvegben kezdtem el az jó?
    A felfuttatás azt jelenti, hogy szona hőmérsékleten hagyod állni az említett mondjuk 1 éjszakát, és utánna rakod hűtőbe?
    Ha kiveszed a hűtőből, akkor nem kell kicsit melegednie, mielőtt elkezded felhasználni?
    Most csak ennyi kérdés jutott eszembe, de majd még jelentkezem :-)
    Laci

    VálaszTörlés
  13. Szia Laci!
    Örülök, hogy Te is belefogtál a kovász nevelésébe!
    Igen, a befőttesüveg jó erre a célra. Amennyiben csavaros a teteje, nem szabad rácsavarni, különben kifut a tető alatt. De válassz elég nagy üveget, hogy legyen teteje terjeszkedni.
    A felfuttatás azt jelenti, hogy szobahőmérsékleten hagyod a kovászt felhabosodni és utána is amíg érleled, elég csak a pulton tárolni az első felhasználásig. S csak amikor már teljesen érett tartod a hűtőben.

    Kérdezz csak bátran, ha tudok válaszolok.

    VálaszTörlés
  14. Szia!
    Köszönöm a választ.
    Akkor ezek szerint a tető csak a bogarak miatt kell rá?
    Ezek szerint lehet egy nagyonn üveg edénybe is, mondjuk folpakkal letakarva, hűtőben is úgy érdemes tárolni gondolom.
    Azt gondoltam, hogy kell a viszonylag légmentesség az erjedési folyamatnak, de ezek szerint nem :-)
    Huhh, izgalmas, már régen szerettem volna házi kenyeret készíteni, mert nagyon kényes vagyok rá...amíg Budapesten laktunk a Lipóti pékség házi kenyere volt a favorit, azt is kovásszal készítették, itt a Velencei tó környékén meg nem igazán van jó pékség, ezért belefogtam :-)
    Olvasgattam, hogy van kifejezetten kenyér liszt magasabb sikér tartalommal, érdemes beszerezni? Bl 112 a tipusa azt hiszem...
    Szép napot, Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Az erjedés, igaz jobban megy zárt térben, de ezáltal növekszik is az anyag térfogata. Ezért érdemes olyan edényben tárolni lezárva, amiben nyugodtan tud terjeszkedni. Letakarni mindenképpen érdemes a bogarak miatt és a hűtőben a szagok végett feltétlen zárva kell tárolni. De ott úgysem fog dolgozni a kovász, ahhoz neki hideg van.

      A Lipóti pékségről már sokat hallottam, de mivel nem Magyarországon élünk, hát nem jutok hozzá. Amúgy igazi fehér kenyérhez sem, ezért kezdtem el magam kenyeret készíteni. A kovásszal való kísérletezgetés pedig nagyon izgalmas munkafolyamat. Ha biztos sikerre vágysz és jó kenyeret akarsz, akkor ezt készítsd el: http://gionetta.blogspot.de/2013/03/feherkenyer-ajandekba.html.Biztos siker! Első kísérlet esetén felezd az adagokat és ha van időd, türelmed, az öregtésztát érleltesd 24 órán keresztül a pulton.
      Igen, van kimondottan kenyérliszt. A BL 112 egy sötét kenyérliszt. A világos a BL 80-as. De nagyon jól megteszi kenyérnek, ráadásul olcsóbb is, a BL 55-ös sima avagy fehér liszt is.

      Most elmegyek és bekeverek egy adag öregtésztát, hogy holnap legyen finom kenyérke hétvégére. :-))

      Törlés
    2. Szia!

      Olvasgatva a blogot időközben rájöttem, hogy nem Magyarországon élsz :-)
      Izzítottam egy ismerőst időközben, és be fog vásárolni nekem egy malom mintaboltba lisztből, lesz bl-80 bl 112 meg teljes kiörlésű is :-P
      Adjuk meg a módját ha már belekezdünk :-D
      Addig is készül otthon a kovászom, remélem sikerül, szerencsére van otthon egy fél kg teljes kiörlésű liszt, így eltudtam kezdeni...
      Jövő hét végére, meg igyekszem valamit alkotni, úgyis jön az anyósom :-D
      Szép napot

      Törlés
    3. Szia!
      Nekem Anyukám jön holnap, lesz friss kenyér!
      Egyébként, ha nincs teljeskiőrlésű liszt otthon, megteszi a sima fehér liszt is.
      Várom a jelentést a kenyérről. :-))

      Törlés
  15. Szia!

    Most raktam bele a 100g vizet és lisztet.
    Akkor még ez holnapig érik szoba hőmérsékleten, és utánna berakom egy pár napra hűtóbe érni?
    Ha használni akarom majd, mondjuk a hét közepén, akkor mi az eljárás?
    Köszönöm szépen!
    Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha nincs nagyon meleg a lakásban, maradhat pár napot a pulton. Amennyiben nagy a meleg, mehet a hűtőbe. De felhasználás előtt érdemes pár órát melegedni hagyni.

      Törlés
  16. Szia azt szeretném kérdezni, hogy ezzel a kovásszal lehet-e pogácsát is sütni és milyen az arány ha igen a válaszod.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Sütike! Hát eszembe nem jutott volna kovásszal pogácsát készíteni, pedig mekkora ötlet! Bár ha a kalács működik vele, nemsokára felteszem, ez miért ne! Próba szerencse! Vegyük az alapot, 1 kg liszthez 400 g kovász, mivel nincs élesztő, így a liszt arányaiból kiindulva kell a kovász mennyiségét meghatározni. Próba szerencse fel! Ha sikerült értesíts! :-))

      Törlés
  17. Szia azt szeretném kérdezni, hogy ezzel a kovásszal lehet-e pogácsát is sütni és milyen az arány ha igen a válaszod.

    VálaszTörlés
  18. Szia, én is elkezdtem a kovászt készíteni, bár már régóta sütök kenyeret élesztővel. :) A 2. napon szépen megdagadt a kovász, megetettem, 3. napon szintén, szépen buborékosodik, megemelkedett. Későb viszont visszaesett a teteje, nem emelkedik, csak buborékos. Ez normális? A szaga savanykás. Betettem a hűtőbe, mert megijedtem, hogy tönkremegy. Ez már a 2. nekifutásom, az első megpenészedett. Lehet, hogy nagyon meleg a lakásunk(központi fűtéses). Tegyem ki újra, vagy most már hagyjam a hűtőben, és meglátjuk? Teljes kiörlésű rozslisztből csináltam. Köszi a segítséget! :) Kati

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kati!
      Bocsi a kései válaszért, de rengeteg a munkám, kiállításra készülünk. :-))
      A buborékosság normális, nekem is szokott így viselkedni, főleg, ha rozs. Soha nem penészedett meg a kovászom még, de lehet tényleg melege volt. A hűtő nem rossz megoldás, ott akár egy hónapig is elvan magában. De ha van erkély, spejz, ahol nincs olyan meleg akkor ott tarthatod nyugodtan. Kíváncsi vagoyk, hogyan sikerül a kenyered. :-))

      Törlés
  19. Végigolvastam és megcsodáltam minden kenyérfotódat (csak a kemencéset nem tölti be), ami vadkovásszal készült. Úgy örülök, hogy többen is vagyunk, akik így készítik a kenyeret! Tetszik, hogy te tk. lisztből csinálod a vadkovászt. Én is ki fogom próbálni majd.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik a sok kenyér. A kemencés képes sajnos elveszett a net hálójában, és szándékosan nem tettem fel helyette másikat. Várom az eredményt, amikor kipróbáltad a kovászom! :-))

      Törlés
  20. Szia !
    Ötödik napnál tartok a Kovász
    Készítéssel !
    És csak egy két buborék van!
    És még nem is futott fel !
    Válaszod előre is köszönöm!
    Üdv Lackó !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Lackó!
      Először is bocsánatot kérek a kissé késői válaszért, de az elmúlt héten egy kiállításon voltam.
      Ha két buborék van, bár remélem azóta már megszaporodtak, nem baj, hogy nem futott fel, az már inkább aggodalomra ad okot. Lehet, hogy nem elég meleg a hely, ahol tartod vagy éppen túl meleg. Semmi gond. Ha meg is halna szegény, kezd újra. De remélem már minden jól alakul! Ha további segítség kellene, jelezd, októberig nincs újabb kiállítás. :-))

      Törlés
  21. Irásaitok felbátorítanak, mert eddig a kemencémben sütött élesztős kenyerek nem igazán sikerültek. Először túl vastag lett kérge (több centi), utána nagyon megégett. Ja igen azt elfelejtettem mondani, hogy eddig csak krumplis kenyérrel próbálkoztam. Máskor meg a belseje nedves maradt. A megégést úgy védem ki, hogy nagyméretű káposzta levelet teszek alá, és felé. Így már nem ég meg. A másodikra sütött pityókás kenyerem megégett, azt a négyszögletes kézi konyhai reszelővel körbe sikáltam, utána pedig ecsettel vizet kentem rá. Ez is jó megoldás, de a káposzta levelest jobban szeretem. Sőt még "vízjelet" is hagy rajta a káposzta erezete. Így még különlegesebb. Most kipróbálom a kovászos kenyeret. Nem adom fel, amíg ki nem tapasztalom a kemencémet, és tökéletes nem lesz a kenyérkém. Még valamit: egyelőre én is csak 1 kg.-os kenyerekkel próbálkozom, a 3 kg-osnak még nem mertem nekifogni. Szerintem az nem is férne rá a sütőlapátomra.

    VálaszTörlés
  22. Ha kemencédet befűtötted és úgy gondolod, jó meleg, hints az aljára lisztet vagy egy kis darab tésztát tegyél be, amennyiben nem ég meg azonnal, hanem lassan pirul, megfelelő a hő. Ha még forró a kemence, az ajtó kinyitásával szellőztetni kell. A fehérkenyér kicsit mindig megég, így van a tetejét le kell almareszelővel, legjobb a gömbölyű, reszelni és utána vízzel megspriccelni. Ezt a káposztaleveles módszert még nem hallottam, de nagyon tetszik.

    A csak kovásszal készülő kenyér kicsit sűrűbb lesz a kemencében is és laposabb, mint amiben csak élesztő, esetleg a kovász mellett élesztő is van.

    Sikeres kemencés sütögetést kívánok! :-)

    VálaszTörlés

  23. Már többször készítettem kovászt s sütöttem kenyeret is vele, ám most szembesültem azzal, hogy a kovász egy-egy etetés után 5-6 órával jól megemelkedik, szép habos-bugyborékos lesz. Az illata is tökéletes. Ezért bátran megetettem akár napjában kétszer is, remélem a sütési eredmény is jó lesz. Azért azt hozzátenném, hogy még nincs kész, még csak 6 napos a kovászom, vagyis az elmúlt két napban kétszer etettem napjában. A kérdés, hogy ez tényleg megérett ilyen rövid idő alatt, lehet az is, hogy más ország más liszt (Németország Unser Bestes , Dinkelmehl 630as típus.), vagy az idő, hogy esetleg túl meleg van neki a konyhapulton?
    Dóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Dóri!

      Bocsánat a kései válaszért, de valahogy elsiklott e tekintetem a leveleden, mivel a gmail egyból a spamek közé rakta. :-))
      Szóval, ha a kovász 5-6 órával megemelkedik, és szépen habosodik, örülni kell neki és egy napot pihentetni. Csak másnap etetni újra, hogy legyen ideje kicsit levegőhöz jutni.
      6 nap után lehet már sütni a kovásszal, kíváncsi vagyok a tapasztalataidra, de az utolsó etetés után én szoktam várni pár napot sütésig. Újabban pedig a felfutott és leeresztett kovászt teszem a hűtőbe, majd sütés előtt 24 órával kiteszem a pultra, abból sütök és újra megetetem. Tapasztalataim szerint sokkal jobb az eredmény.
      Igen, a liszt milyensége számít. Pl. nem lehet a magyar rozslisztből olyan finom kenyeret készíteni, mint a németből. Viszont én magyar búzalisztet használok, mivel nagyon közel vagyok szakmából adódóan a forráshoz. :-))
      Jó kenyérsütést Neked!

      Törlés
    2. Kedves Gionetta!
      Bocsanat, en sem kerültem gep ele az elmult napokban.
      Nagyon jo lett a kenyer, bar megszenvedtem a sprintelo kovaszommal, volt, hogy kifutott az uvegbol:) Legkozelebb hagyok neki (meg magamnak)tobb idot.
      A hetnapos kovasszal probaltam mar regebben sutni, nem lett rossz,de a meg erettebb kovaszokkal sokkal finomabbat tudtam alkotni. Olvastam mas helyen, hogy a kovaszt elesztövel is ki lehet egesziteni, ilyet egyszer probaltam, ( a het napos kovaszomhoz tettem egy grammot egy kilos kenyerhez)de bevallom, nekem nagyon bolti izuve valt töle a kenyerem. Miert teszik hozza es mit kene varnom tole? A gyorsabb elkeszites nalam sajnos nem jött be,mert elfeledkeztem arrol hogy pl. nem kell sokszor hajtogatni, meg miutan este csinaltam, hat a gyerekszobaba is be kellett neznem többször. :)De el tudom kepzelni, hogy valoban nyernek az idövel.
      Ha jol ertem, akkor csak kiveszed egy nappal korabban a valamikor felfuttatott kovaszt es maris hasznalod? Nem eteted meg a kivetelnel csak a maradekot, ami a felhasznalas utan marad?
      Köszönom a valaszod.
      Dori

      Törlés
    3. Most meg a blogger nyelte el a válaszod. :-)
      Hát a sprintelő kovásznak nagy üveg kell. Nálam is egy nagy kb. 1,5 literesben dekkol.
      A természetes kovászt én nem kényszeríteném élesztővel, csak ha élesztővel indított kovászról van szó. Jobban dolgozik a kovász és időt lehet vele nyerni, meg tán lazább is lesz a kenyér. Bár én múltkor kemencében olyan kenyeret sütöttem csak kovásszal, hogy mindenki a csodájára járt. :))

      Így van, a kovászt felfuttatom hagyom visszaesni, meg a hűtőbe és sütés előtt kiveszem,hagyom szobahőmérsékletűre melgedni, ez kb. 12 óra. A tészta bekeverése utáni maradékot etetem meg és ha kész, futott, lapult, megy a hűtőbe.

      Remélem tudtam segíteni és legközelebb küldesz egy képet a szép kenyeredről! gionetta@gmail.com

      Jó sütögetést.

      A gyerekszobába én is rohangálok, bár már nem olyan sokat, az enyim már a saját lábán jön ki inkább esténként. ;-)

      Törlés
  24. Ja, meg, hogy egyáltalán meg lehet etetni ilyen gyakran??
    Dóri

    VálaszTörlés
  25. Kedves milyen hofokon sussem koszonom valaszod

    VálaszTörlés