2012. november 9., péntek

Kovászos kenyér kemencében

A tegnapi napon elérte kovászos kenyérsütésem a csúcspontját. Kemencében készült két kisebb, 1 kg-os kenyérke. És IGEN! Kemencében ez a fajta kenyér határozottan a legjobb. Már írtam, hogy roppant kényelmes kovásszal kenyeret sütni, mert talán összesen 20 percet kell foglalkozni magával a tésztával, hiába is készül hosszú ideig a kenyér. Az íze békebeli, arról nem is beszélve, hogy egy hétig gond nélkül frissen tartható. Frissen, kacsazsírral, lilahagymával. Roppant beteg is lettem tőle, pontosabban a hagymától. De úgy kell nekem, minek eszem, ha tudom, hogy nem bírom a hagymát nyersen. :-)

Balra egy teljeskiőrlésű tönkölykenyér, a jobb oldali egy búzakenyér egészben
és megszegve
 
Kovászos tönkölykenyér
Kovászos búzacipó



 Hozzávalók:

300 g kovász
700 g búza kenyérliszt / tönkölyliszt
1 ek só
1 ek olaj
2-300 ml víz (sajnos pontosan nem tudom megadni, ahogy érzem, úgy adagolom)

A kovászt feloldjuk 150 ml vízben, a lisztet elkeverjük a sóval, hozzáadjuk a kovászt és összekeverjük, annyi vízzel, hogy a tészta összeálljon. 10 perc pihentetés után megdagasztjuk a tésztát. Ismét 10 percet pihentetjük. Az olajat elkenjük a munkalapon és ezen dagasztjuk meg a tésztánkat ismételten, amíg magába nem szívja az olajat. 30 percet kelesztjük, majd ismét átgyúrjuk. Egy tálban letakarva a duplájára kelesztjük. Ez lehet olyan 5-6 óra is, a kovász erejétől, a helyiség hőmérsékletétől, a páratartalomtól függően.
Amikor megkelt a tészta, lágyan átgyúrjuk, megformázzuk és kelesztőkosárban 1-1,5 óra alatt a duplájára kelesztjük.
Itt jön az, hogy berakjuk a jól felfűtött kemencébe, de ezt ugye nem írhatom, így 250C fokra előmelegített sütőben, a legjobb letakarva vagy egy fedeles tálban, 45-50 perc alatt szép pirosra sütjük.  

JÓ ÉTVÁGYAT!

6 megjegyzés:

  1. Csodaszép kér vekni! Igen, a kemencének nincs párja! Fantasztikusak, és szép a belseje is! Nagyon ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  2. Csodaszép mindkettő! Egyelőre még csak a fejemben érik a kovász, de szerintem nemsokára a hűtőmben is fog, annyira szépek ezek a kovászos kenyérkék! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye, milyen szépek? Szerintem megéri a türelem és a kitartás, nagyon finom kenyérkék lettek. Csak rajta Hankka! :-))

      Törlés
  3. Kedves Gionetta!
    Remélem,hogy már jól vagy! Ismét nagyot alkottál gyönyörűek lettek ezek a kenyérkék is kívül belül. :-) képzeld el már én is próbálkozom az etetgetős kovásszal.Kedden indítottam el Limara kovász a hűtőből című bejegyzése alapján,és pénteken már sütöttem is vele egy kenyeret.Igaz,én még nem vagyok olyan bátor mint te,és tettem bele egy pici élesztőt is. Az eredmény várakozáson felüli lett belül puha laza szerkezetű, kívül fincsi ropogós cserepes.De már gyúrok rá, hogy csak kovásszal süssek,csak kicsit még tartok tőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, de drága vagy Erika, hogy írtál! Hát jobban is vagyok, meg nem is. Ma beállt a derekam, de már jobb. Örülök, hogy nekiláttál a kovászos kenyérnek. Kicsit másképpen készíti Limara az öregtésztás kovászt, mint én, de a lényege ugyanaz. Levegős, finom, puha, cserepes kenyér. Hát gratulálok, hogy Neked is sikerült! Más ez a fajta kovász, mint a természetes, de ha az öregtészta kovászom kicsit renyhe, én is teszek bele 10 g élesztőt. Hát csak kísérletezgess tovább a kovásszal és tudósíts az eredményről! :-)
      Örülök, hogy tetszenek a cipók. Legközelebb egy hatalmas cipó készül majd. ;-)

      Törlés