2013. június 17., hétfő

Életem legjobb diós- és mákoskalácsa

Mire jó az egyetem? Persze, lehet tanulni okos dolgokat. És mire jó a didaktika, azaz oktatásmódszertan? Hát arra, hogy az ember kitaláljon új recepteket. Vagy új módszereket. Nem tudom, hogy én találtam e fel a spanyolviaszt, de evvel az éjszaka, hűtőben kelesztett kaláccsal nagyon jót sikerült alkotnom. Puha, levegős és roppant praktikus, mert az ember reggel csak berakja A hideg sütőbe és mire a család felkel, kész a friss, finom reggeli. Vagy a friss desszert este, amikor jönnek a vendégek.

Hozzávalók:

1 kg liszt
400 ml tejszín
100 ml tej
20 g élesztő
100 g cukor
1cs vaníliáscukor/ 1 citrom reszelt héja
3 tojás + 1 fehérje
1 csapott tk só

1 tojássárgája kis tejjel hígítva

Az élesztőt a langyos tejben 1 tk cukorral felfuttatjuk. A lisztet egy mély tálba szitáljuk, közepébe mélyedést készítünk, ebbe öntjük a megkelt élesztőt, villával annyi lisztet keverünk hozzá, hogy nokedli sűrűségű tésztát kapjuk, tehát egy gyors kovászt készítünk. Kicsi liszttel megszórjuk és 20 perc alatt megkelesztjük. Ezután hozzáadjuk a többi hozzávalót és alaposan összekeverjük. 10 percet pihentetjük, majd megdagasztjuk. Ezután letakarva ismét 10 percet pihentetjük a tésztát, két részre osztjuk vagy 4 felé, ha kisebb kalácsokat szeretnénk, ebben az esetben, fele tölteléket tesszük egy lapra (én most 3 felé osztottam, hogy legyen Nagyfiúnak fonottkalács;-))). Fél centi vastagra nyújtjuk és megtöltjük a töltelékkel. Feltekerjük, lekenjük a tejjel elkevert tojássárgájával és tepsire téve a hűtőben kelesztjük 6-8 órát. Sütés előtt az oldalát megszurkáljuk villával, hogy a gőz távozhasson, lekenjük ismét tojássárgával, ha maradt még és hideg sütőben kezdjük sütni, 200C fokon alsó-felső sütéssel. Gázsütőben 4-es fokozat. Amikor elérte a kellő hőfokot, mérsékeljük 180C fokra (3-as) és 35- 40 perc alatt készre sütjük. Ha nagyon pirulna, a tetejét letakarjuk egy sütőpapírral. Rácson hagyjuk kihűlni.

Diós töltelék:

250 g dió
150 g cukor
50 g aszalt szilva
20 g fekete mazsola (Korinthen)
100 ml víz

Mákos töltelék:

250 g mák
150 g cukor
50 g oranzsát
1/2 citrom hája
100 ml víz

Elkészítése mindkettőnek azonos. A vizet a cukorral felforraljuk, belekeverjük az ízesítőket, pár pillanatot főzzük. Lekacsolva a hőforrást belekeverjük a diót vagy a mákot, kihűtjük.







JÓ ÉTVÁGYAT!

12 megjegyzés:

  1. De gyönyörűek! A sima fonott kalácsból szívesen megennék akár most éjjel is egy- két szeletet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Csilla! Látom Neked is olyan jó ízlésed van, mint a fiamnak! ;-))

      Törlés
  2. Nagyon szépek lettek! Ezt a hidegen dolgot ki fogom próbálni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kriszti, mindenképpen ki kell próbálnod! Nekem nagyon bejött. :-))

      Törlés
  3. Nagyon guszta lett!Szeretem, ezt a reggel csak beteszem a sütőbe dolgot:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is nagyon bejön. S még jobban bejönne, ha valaki helyettem tolná be és én ébrednék a friss kalács illatára. ;-p

      Törlés
  4. Mindkettő nagy kedvencem. Nagyon kívánatos lett a tiéd. Milyen jó lenne az éteren keresztül egy kis kóstolót kapni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy én mekkora szeletet postáznék Neked Nea! ;-))

      Törlés
  5. És megkockáztatom, hogy talán legszebb is, nem?! :) Csodásan néznek ki! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fonott minden esetre a legszebb. Csodás lett a máz így két kenés után. Még a bejglié sem lett ilyen jó. Örülök, hogy tetszik! :-))

      Törlés
  6. Gionetta, ezek a kalácsok csodaszépek és tökéletesek! A töltelék is nagyon tetszik, kipróbálós. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak bátran, csak bátran! :-)) Nagyon megéri!

      Törlés