2012. december 5., szerda

Fudge, avagy a karamella ezer arca

Elérkezett a gasztroajándékok készítésének fő ideje. Lázasan süt, díszít mindenki, hogy örömet szerezhessen a hozzá közelállóknak. Nálam is készült pár finomság, egy alapra, de ez még régebben volt. Ezt a háromféle karamellát kapta egy kedves baráti család a látogatásunk alkalmával, valamint azóta már kedves ismerőssé vált Névtelen, aki megfejtette, milyen tálban is sült a rakott krumpli.


Chocolate Fudge


Csokis karamella, már megjelent korábban a Blogkóstoló 6. alkalmából, de annyira ízlett, hogy rögtön utána ismét elkészítettem, most barna cukor helyett muscobado cukorral. Remekül illett a többi közé kellemesen különleges ízével.

Vanilla fudge


Praliné Zsuzsinál találtam rá erre a kis gyöngyszemre, közvetlen az után, hogy a csokisat posztoltam. Gondoltam, ha már van csokis, legyen ez a másik ajándék Tökéletes választás volt, kicsit változtattam a recepten, felturbóztam, de az eredeti recept magában is megállja a helyét.

Hozzávalók:
- 26 dkg cukrozott sűrített tej
- 14 dkg cukor (lehet barna cukor is)
- 6 dkg (= 2 ek.) golden szirup (vagy akácméz)
- 8 dkg vaj
- 2 késhegynyi szódabikarbóna
- 1 rúd vanília (kisebb rúdnál egész is mehet)
- 12 dkg fehér csokoládé
- 10 dkg hámozott mandula durvára vágva

A sűrített tejet, a cukrot, a mézet/golden szirupot, a vajat, a szódabikarbónát és a vaníliarúd kikapart magjait egy lábosba teszem, és alacsony lángon, kavargatva melegíteni kezdem, míg a cukor el nem olvad egészen (kb. 8-10 perc). Ha a cukor elolvadt, nagyobb lángra kapcsolok, és folyamatosan keverve addig főzöm a masszát, míg az barnás-karamelles színű lesz, besűrűsödik, és elválik az edény falától (kb. 6 perc). Maghőmérőn mérve 116 fokot kell elérni (ez az ún. puha labdacs/gyenge golyó állapot, azaz ha a szirupból hideg vízbe csöppentünk, akkor egy golyóvá áll össze). Egy-két percet hagyom hűlni (kb. 60 fokig), majd belekeverem az apróra vágott fehér csokit, és kicsit kevergetem, míg mattabb színűre vált a massza, hozzáadom a mandulát. Ekkor kb. 14x14 cm-es, sütőpapírral bélelt krémeskeretbe vagy más szögletes edénybe öntöm, és hűtőbe teszem pár órára. Végül késsel kockákra vágom.

Coco fudge:


Ahogy kevergettem a karamelláimat, befészkelte magát a fejembe egy gondolat. Milyen lenne vajon a kókuszos karamella? Hogyan is lehetne elkészíteni. Volt még otthon sűrített tej, kókuszreszelék, de kellett bele még valami. De mi? Bevillant a fejembe, hogy van nekem kókusztejem. Nosza felbontottam és kezdődhetett a kotyvasztás a boszorkánykonyhában.

Hozzávalók:

160 g sűrített tej
100 g kókusztej (amennyiben sűrű lenne, ne olvasszuk fel, gyorsabban sűrűsödik vele a karamella)
140 g cukor
80 g vaj
100 g fehércsokoládé
100 g kókuszreszelék

A cukrot, kókusztejet és a vajat felolvasztjuk  a sűrített tejben. Amikor sima a keverékünk, magasabb hőfokra kapcsolunk és folyamatos kevergetés mellett karamellizáljuk. 4-5 perc múlva, hideg vízbe cseppentünk belőle. Ha golyóvá összeáll, míg leér a tál aljára, levesszük a tűzről, hozzákeverjük a fehércsokit. Ha elolvadt, belekeverjük a kókuszreszeléket. Sütőpapírral bélelt tepsibe vagy formába öntjük. Párszor az asztalhoz ütögetjük, hogy kimenjenek a levegőbuborékok belőle. Pár óra dermedés után kockákra vághatjuk, tetejükre fordítjuk és minden oldalát megszárítva bedobozolhatjuk. 

Ki mondta, hogy a karamella csak karamellszínű lehet?

JÓ ÉTVÁGYAT!

13 megjegyzés:

  1. Bármelyiket szívesen elfogadnám én is! :) Nagyon szépek és biztosan nagyon finomak is, tökéletes gasztroajándék! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban finomak, csak 1 baj van! Túl hamar elfogyott :(
      Köszönöm szépen, üdv "a névtelen"

      Törlés
    2. Ezen könnyen segíthetünk, kedves Névtelen! ;-)) Küldök Neked is Hankka! :-))

      Törlés
  2. Nagyon szuper válogatás, erre én is beneveznék! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rendben Zsuzsi! Hova küldjem, vagy beugrasz érte hazafelé menet? ;-)

      Törlés
  3. Nyamm nyamm!!! Nekem a coco lenne a kedvencem :)

    VálaszTörlés
  4. Lázasan készülődsz, és micsoda finomságokkal. Ennek csak egy veszélye van, karácsonyig befaljuk az ajándékokat:) Az én párom kedvence a karamell, most olyat kért tőlem, ami kemény, mert a nagymamaája mindig olyat készített:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az az igazság, hogy ez volt a próba, és már régen se híre, se hamva. De hamarosan jön az utánpótlás. :-)) A csokis igazán kemény és ha fehércsokival csinálod, világosabb a színe is. Aranyembernek lehet tetszene! Vagy megvan az eredeti recept is? Akkor azt kérem! :-))

      Törlés
  5. Nyami-nyami - kóstolgatnék rendesen. :)

    VálaszTörlés