2013. április 15., hétfő

Kalács hamis és normál fonással

Nagyon tetszenek a különböző formázási módok, szívesen próbálok ki minden újat. Mivel azonban a családomban a zabkeksz korszak után a fonottkalács korszak köszöntött be, most duplán kiélhetem eme szenvedélyemet, formázhatok is és tökéletesítettem egyik receptemet. Ezután ennél a készítési módnál maradok, ha kalácsról van szó. Kissé időigényes, de nem fáradalmas vagy bonyolult. A lényege, hogy egy gyors kovásszal készül a kenyér vagy péksütemény. Szerintem így elmegy az a bizonyos élesztő íz a tésztából, legalább is nem érezni ki annyira.


Hozzávalók:

1 kg liszt
400 ml tejszín
100 ml tej
40 g élesztő
100 g cukor
1cs vaníliáscukor/ 1 citrom reszelt héja
3 tojás + 1 fehérje
1 csapott tk só

1 tojássárgája kis tejjel hígítva

Az élesztőt a langyos tejben 1 tk cukorral felfuttatjuk. A lisztet egy mély tálba szitáljuk, közepébe mélyedést készítünk, ebbe öntjük a megkelt élesztőt, villával annyi lisztet keverünk hozzá, hogy nokedli sűrűségű tésztát kapjuk, tehát egy gyors kovászt készítünk. Kicsi liszttel megszórjuk és 20 perc alatt megkelesztjük. Ezután hozzáadjuk a többi hozzávalót és alaposan összekeverjük. 10 percet pihentetjük, majd alaposan megdagasztjuk. Ezután letakarva ismét 10 percet pihentetjük a tésztát, majd megdagasztjuk. A tésztát kelesztőtálba tesszük , kereszt alakban bevágjuk, hogy jobban keljen és a duplájára kelesztjük. Ezután alaposan átgyúrjuk.

A tésztát két részre osztjuk. A hamis fonáshoz kétféleképpen állhatunk neki:

1. Megoldás:

A tésztát kisodorjuk egy hosszú rúddá, ollóval bevagdossuk, kihajtogatjuk a szirmokat egymás után, mint a videón látható. De ne vágjuk át teljesen, maximum a feléig vágjuk be. Lekenjük tojással, fél órát kelesztjük, majd ismét lekenjük tojással, hagyjuk megszáradni. 200C fokra előmelegített sütőben 10 percig sütjük, majd 180C fokra visszavesszük a hőfokot, 35- 40 perc alatt készre sütjük a kalácsot. 




2. Megoldás:

A tésztát kinyújtjuk megközelítőleg négyszögletesre, feltekerjük, mint a mákos/ diós kalácsot, ferdén bevágjuk egy olló segítségével, mint a videón látható. Továbbiakban úgy járunk el mint az első esetében. Sajnos a tepsi összenyomta a kalácsomat, nem lett szép az egyik fele. Ellenben a másik... ;-)

 

Pihe- puha, foszlós és két napig garantáltan friss, élvezhető, marad!


JÓ ÉTVÁGYAT!

10 megjegyzés:

  1. Kérek egy kis szeletkét a kávémhoz! Nagyon ügyes vagy, kéne nekem is kalácsot sütni..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik! No, majd a nyáron viszem a tésztát és együtt megsütjük! Meg főzöl kávét hozzá! ;-)

      Törlés
  2. Nagyon szép ez a kalászos formázás is, mutatós! :) Olyan szépek a kalácsaid, meg is kívántam, sütni kellene! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Hankka! Nagyon szeretem csinálni és ez most tényleg nagyon finom lett! 4! nap után is friss, puha volt, igaz a kenyér mellett tároltam egy agyagtálban. De akkor is, a 4 nap, az 4 nap, no! :-))

      Törlés
  3. Kenyeret szoktam így megvágni. Olyan ügyes megoldás. Nagyon guszták!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Láttam Nálad, nagyon szép kis kenyérke. Azt lehet szépen törni, ezt nem, mert ugye lágyabb a tészta, de nagyon gyors és mutatós formázás.

      Törlés
  4. Látszik rajta, hogy nagyon finom foszlós... :)
    Köszönöm szépen még egyszer a vágódeszkát, nagyon örülök neki, azóta már használtam is ám, és készült róla egy bejegyzés is a blogomon: http://gabicsek.blogspot.hu/2013/04/ajandek-gionettatol.html
    Ölellek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg látszik! Mert az volt, valóban. Örülök, hogy tetszik az ajándék és jó szolgálatot is tesz! Képzeld! Én is kaptam Apukámtól egy hatalmas vágódeszkát a meglévő helyett a konyhapultra. Erre nem rossz méretet adtam meg! Most vihetem vissza Magyarországra, hogy kicsit legyaluljanak belőle! :-))

      Törlés